Takže co jsou vlastně ty Instagram reels? Reels jsou krátká videa, která mohou být v současné době dlouhá až 90 sekund. Tvůrci mohou uplatnit svou kreativitu a vytvořit krátký klip poskládaný z videí, fotek, obrázků doplněné o efekty, titulky a hudbu.
Instagram zařadil reels mezi své funkce jako reakci na TikTok, který se stal jednou z předních platforem pro přehrávání krátkých videí. Na Instagramu mají reels svůj vlastní kanál a také speciální místo v navigačním panelu. A to z jednoduchého důvodu – aby byly co nejjednodušeji dostupné. Instagram to s reels myslí vážně, což ale nutně neznamená, že organický dosah u nich bude i v budoucnu stále vyšší než u ostatního obsahu. V současné době je to však nevyhnutelný prvek, který musíte používat pokud chcete zvýšit váš organický dosah.
Základní otázky
Jak tedy na Instagram reels? Ještě než se do čehokoliv pustíte, zodpovězte si následující otázky. Je to důležitý krok pro vaši tvorbu videí.
- Co je cílem vašeho videa? Je to prodej? Rozšíření povědomí o značce? Získání nových followerů nebo něco jiného?
- Která témata videí jsou nejvíce vhodná a dávají smysl pro vaši značku?
- Koresponduje video s vaší značkou a ostatním obsahem, který zveřejňujete?
- Znáte vaše publikum? Víte, pro koho reels vlastně natáčíte a kdo je váš potenciální sledující? Víte, co chce/potřebuje vaše publikum vidět a vědět? Jsou to záběry ze zákulisí, návody nebo řešení nějakého problému?
Poslední čtvrtý bod vyžaduje průzkum. Věnujte průzkumu čas, protože jedině tak zjistíte, co vaše stávající ale i potenciální publikum chce vidět. Sledujte také vaši konkurenci, co jim funguje a na co reagují jejich sledující. Pokud zveřejníte sebelepší reel, který ale vaše publikum nezajímá, bude veškerá vaše práce naprosto zbytečná.
Tvorba reels
Reels by měly vaše publikum pobavit nebo poučit/edukovat. Možná to není očividné, ale zde cílíte na emoce vašeho publika. Pokuste se prostřednictvím videa vyvolat ve vašem publiku pocity štěstí, podpory, vyššího sebevědomí apod. To podpoří vaše publikum, aby se k vám pro tento pocit vracelo a zároveň váš obsah dál sdílelo. Video je skvělý formát příspěvku, díky kterému daleko lépe dokážete vyjádřit emoce a přenést je na diváka. Díky tomu se reels pro vás stane nástrojem, který vám pomůže budovat věrnou komunitu a proměnit vaše sledující na zákazníky.
Pokud se nechystáte tvorbu reels outsourcovat, počítejte s tím, že jejich tvorba vyžaduje čas, úsilí, kreativitu a alespoň základní editorské dovednosti. V záplavě videí na sociálních sítích bude oříšek přijít s něčím inovativním. Kreativitě se meze nekladou, ale prorazit mezi všemi ostatními bude stále obtížnější.
Druhou variantou je outsourcing buď celé správy sociálních sítí na profesionály, nebo outsourcing výroby videí. Sice to bude další položka v rozpočtu, ale ušetří vám spoustu času i starostí. Nehledě na záruku kvality, svěříte-li se profesionální agentuře. Kvalitní reels totiž Instagram rád dále doporučuje širšímu publiku, aby si udržel jeho pozornost.
Trendy na Instagramu
Pomoci vám mohou trendy jako populární hudba a efekty. Použijte do videí hudbu a efekty, které jsou aktuálně nejpopulárnější. Ale dejte si pozor, aby se vaše tvorba neskládala pouze z těchto trendů bez jakékoli souvislosti k vaší značce nebo produktu. Možná díky trendy videím nasbíráte tisíce shlédnutí, lajků a nové sledující, ale většinou se z nich nastanou vaši zákazníci, protože to není ta správná cílová skupina.
Tip: Pokud chcete používat trendy hudbu a efekty ve svých reels, sledujte trendy TikToku, protože to samé na Instagram za pár dnů teprve dorazí.
Při tvoření videí s trendy hudbou a efekty přihlédněte k vaší celkové prezentaci značky. Pokud nechcete tancovat, dělat kejkle, ukazovat na vyskakující texty nebo jinak trapčit, tak to nelámejte přes koleno. Pokud se to k vaší značce nehodí, mohlo by to vaše stávající sledující spíš odradit. Zvláště pokud jste seriózní značka. Buďte konzistentní v tom, co děláte dobře a co vám funguje.
Být konzistentní také znamená vytrvat. Ne dny, ne týdny, ale mnohem déle. Ono to totiž nebude hned. Nejspíš nebudete mít tisíce shlédnutí na prvním videu. Ani na druhém a třetím. Bude to trvat měsíce, takže to nevzdávejte, nezoufejte a zkoušejte to s reels dál. Některá doporučení radí zveřejňovat reels alespoň jedenkrát týdně, některá dokonce jedenkrát denně. Záleží, na co je vaše publikum zvyklé. I zde je třeba být konzistentní a četnost příspěvků dodržovat.
Forma
Stejně jako Instagram stories jsou reels navržena tak, aby se na mobilu zobrazovala na výšku přes celou obrazovku. Proto videa natáčejte na výšku ve formátu 9:16 a ideálně v rozlišení 1080 × 1920 pixelů. K natáčení videí nepotřebujete nejmodernější a nejdražší vybavení na trhu. Úplně vám stačí váš chytrý telefon. Důležitý je obsah a přijatelná kvalita videa.
Pro dodatečné úpravy jako střih, animace, přechody a další můžete použít online nástroj https://www.capcut.com/, který funguje i jako aplikace v mobilu. Instagram nabízí i vlastní editor reels, ale co si budeme… není to úplně nejlepší nástroj.
Reels mohou být dlouhé až 90 sekund, ale vytvářejte spíše kratší videa. Na upoutání pozornosti publika máte cca 2 sekundy. Zaujměte hned na začátku videa tzv. háčkem. Položte otázku, na kterou chce vaše publikum znát odpověď. Oznamte něco zajímavého nebo důležitého. Mějte zajímavý vizuál. Pokud nebudete tvořit obsah, který vaše publikum zaujme a zajímá, bude vaše video jen další v řadě odscrollovaných příspěvků.
Storyboard
Než vlezete před nebo za kameru a začnete nahrávat video, vytvořte si storyboard. Storyboard či scénář vám pomůže ujasnit si kroky při natáčení. Ušetříte si tím spoustu času. Nemusí to být umělecký výtvor ani nic profesionálního. Navrhněte si storyboard vlastnoručně na papír a pokud nejste tak zruční, abyste nakreslili jednotlivé scény, vyzkoušejte některý z online nástrojů. Poslouží vám k tomu dobře https://www.storyboardthat.com, kde si vytvoříte storyboard v klasické komiksové úpravě. Každé takové okénko “komiksu” by mělo představovat jednu scénu neboli jeden záběr kamery. Snažte se tedy zachytit a zapsat vše podstatné.
Titulky
Spousta lidí si pouští reels bez zvuku, proto jsou titulky velmi důležité. Nezáleží na tom, zda ve videu vystupujete osobně, nebo přidáte jen voiceover. Pokud máte něco na srdci, napište to přímo do videa, případně přidejte rovnou i výzvu k akci.
Nepište dlouhý popisek do textu pod video, to většinou nikdo nečte. Do popisku videa se snažte dát co nejvýstižnější krátký text a pár hashtagů. Hashtagy pomohou Instagramu zařadit vaše reels a zobrazovat je správnému publiku na základě zájmů.
Instagram algoritmus
Pokud se vám podaří vytvořit video, na které budou lidé reagovat, bude ho Instagram vyhodnocovat jako něco, na co lidé rádi koukají. Automaticky ho bude doporučovat dalším lidem a čím více lidí na něj zareaguje v podobě lajku, komentáře, sdílení nebo uložení, tím více bude virální. A přesně to Instagram chce. Potřebuje udržet divákovu pozornost co možná nejdéle, aby z Instagramu neodešel na jinou platformu. Instagram potřebuje taková videa, která mu to zaručí, a proto taková videa více podporuje.
Použité zdroje:
https://later.com/blog/instagram-reels
https://later.com/blog/create-instagram-reels
https://later.com/blog/instagram-reels-hacks
5.2.2023, Sonet Studio Dream Team
Aktualizováno 12.3.2024
Zajímáš se o trendy v social media marketingu?
Sledujeme trendy a rozhodně si nelze nevšimnout, že digitální marketing prošel významnou transformací. Jedním z nejzajímavějších trendů poslední doby je používání tzv. faceless přístupu – prezentace značky bez ukazování tváře. Tento přístup nachází silné uplatnění právě na sociálních sítích, jako je Instagram nebo TikTok. V tomto článku se podíváme na fenomén „faceless“ a na to, proč je Instagram ideálním prostorem pro tuto strategii.