Potřebuješ poradit? Vyber si z nabídky příruček nebo si domluv konzultaci v naší digitální poradně!

Předpokládaná doba čtení: 12 minut

Jak na sociální sítě v roce 2023

Jste začínající tvůrce, budujete značku a sbíráte sledující od nuly? Víme, že je to těžké, a zdá se to nemožné. Být dlouhodobě v topu znamená zásobovat komunitu užitečnými informacemi. Nezapomeňte, je to o nich, ne o vás. Lidé, zejména mladší uživatelé, chtějí na sociálních sítích vidět, jaké hodnoty vytváří značky, které sledují.
Shoptet vs Woocommerce

Abyste získali více sledujících, nezáleží primárně na tom, jaký obsah tvoříte, ale kdo doopravdy jste z hlediska značky. Abyste dosáhli růstu na sociálních sítích, je nutné ukázat, že jste důvěryhodní a spolehliví. Pokud se chcete vydat organickou cestou, jistě uvítáte pár tipů, které jsme pro vás připravili. Není to nic nového pod sluncem, ale vyplatí se je znát.

Buďte aktivní, odpovídejte na dotazy

Aktivně se věnujte vašim sledujícím, reagujte na všechny komentáře a odpovídejte na zprávy. Fungující community management je velmi důležitý. Abyste vytvořili fungující komunitu, zapojujte vaše sledující do dění. Nechte je, ať se vás ptají, a zveřejňujte odpovědi v příspěvcích. Vytvářejte ankety, ptejte se sledujících, co se jim líbí a co si myslí. Stále si uvědomujte, že komunikujete s reálnými lidmi. Sledující také potřebují vědět, že nejste robot. Buďte autentičtí, dejte jim najevo, že si píšou s reálným člověkem, který stojí za značkou, kterou sledují. Jen tak vás budou dále rádi sledovat, podporovat a interagovat s vámi. Nevnímejte lidi jen jako čísla, která potřebujete zvýšit, ale starejte se o ně a budujte s nimi vztahy. Veďte s nimi smysluplné konverzace, protože lidé chtějí být viděni a slyšeni. Tím si vybudujete loajální publikum. 

odborne clanky z on-line a digitalniho sveta

Samozřejmě se nevyhnete ani negativní kritice. Nejlepší způsob, jak se vypořádat s negativní zpětnou vazbou a komentáři, je být empatický. Někdy je těžké si udržet nadhled, proto pamatujte – buďte ve svých reakcích upřímní, ale zároveň nebuďte negativní.

Zaměřte se na zákazníky

Spousta zákazníků, kteří mají s něčím problém, se obrací s dotazy raději na sociální sítě, než aby napsali e-mail a čekali na odpověď nebo zavolali na podporu. Zaměřte se na tyto zákazníky, kteří budou v budoucnu vědět, že se na vás mohou obrátit a že jste schopni jim pomoci i touto cestou. Stanou se z nich stálí zákazníci, protože vám mohou důvěřovat. Pro zákazníky je jednodušší řešit vzniklý problém přes přímé zprávy nebo v komentářích, kde dostanou rychlou odpověď.

Poskytujte pomoc zákazníkům i skrze sociální sítě! Pro zákazníky je to jednodušší a vy si tím přitáhnete více sledujících. Firmy a značky mohou mít buď svého vlastního social media specialistu, což je práce na full time, nebo správu sociálních sítí outsorcují na agentury. Rozhodně se ale nesnažte dělat všechno sami. Faktem je, že majitel nebo zakladatel značky/firmy musí zvládat spoustu jiných položek z to-do listu, od vývoje přes marketing po provozní ekonomiku. Přidejte ještě správu sociálních sítí a praskne vám hlava. Pokud vám navíc přiroste vaše značka k srdci, snáší se negativní kritika na sociálních sítích velmi těžko. Social media specialista je profík a toto zvládne s přehledem za vás.

Kvalita předčí kvantitu

Určitě nestačí denně zásobovat sledující hromadou příspěvků. Vaši potenciální sledující by měli vidět smysl v tom, proč by vás měli sledovat. Některé platformy je nutné zásobit větším objemem obsahu, ale nezapomínejte, že kvalita je důležitější než kvantita. Nezveřejňujte jen pro to, abyste něco zveřejnili. To vám nic nepřinese.

Hezky si pohrajte s vizuálem příspěvků. Ideální pro tvorbu vizuálního obsahu na sociální sítě je program Canva, ve kterém jsou stovky šablon pro tvorbu příspěvků i storýček. Můžete si je poladit podle svého gusta, nebo vytvořit vlastní šablony. Prémiová placená verze Canva Pro vám pak odemkne další stovky šablon, ikonek, samolepek a dalších tvarů. Pro tvorbu vizuálů na socky není třeba hned instalovat program od Adobe.

čtvercový příspěvek a reklama na sociální sítě Facebook a Instagram

To samé platí pro texty. Pokud nejste na práci s textem odborníci, přenechte ji raději zkušenému copywriterovi, nebo si od něj nechte alespoň poradit. Důležité je ve všech příspěvcích na všech sítích dodržovat jednotný tone of voice a styl vizuálu. Připravte si komunikační strategii a post plán.

Každý příspěvek musí mít smysl a souviset s nějakým širším záměrem nebo cílem. S tím souvisí i hashtagy. Než nacpete do příspěvku desítky hashtagů, ujistěte se, že korespondují s obsahem příspěvku. Předejdete tak zbytečným zmatkům, trapasům a případnému poškození pověsti.

Berte v potaz, že cokoliv co na sociálních sítích zveřejníte, může ovlivnit vnímání vaší značky zákazníkem. Lidé si dělají názor o vaší značce, když čtou vaše příspěvky a články. Pište tak, aby všemu rozuměli a zároveň, aby věděli, čím je to pro ně přínosné. Vyhněte se dramatičnosti a senazacím, vyjadřujte se jasně.

Zjednodušte si práci

Propojené účty na sociálních sítích můžete spravovat z jednoho místa. Abyste dosáhli nejlepších čísel, je dobré naplánovat příspěvky i na týdny dopředu a to především v preferovaných časech, kdy se příspěvky zobrazují nejvíce uživatelům. Analyzujte, jak dobře si vaše příspěvky vedou, a využívejte nejlepší nástroje, které vám pomohou zveřejňovat příspěvky v dostatečné frekvenci a tím zvýšit i počty sledujících. Ideálním nástrojem pro plánování a zveřejňování příspěvků na Facebooku a Instagramu je Meta Business Suite. Program Canva Pro sice také umí po spárování s vašimi profily na sockách plánovat a zveřejňovat obsah, ale nedoporučujeme to. Funguje to velmi prazvláštně a ne příliš spolehlivě.

Sledujte konkurenci

Udělejte si průzkum konkurence. Zjistěte, co ostatní značky dělají, jak to dělají, jak se jim daří a jestli nepředstavují hrozbu pro vaše podnikání. Zjistěte, jaké platformy sociálních sítí používají, kolik mají sledujících, jak často zveřejňují příspěvky. Najděte jejich silné a slabé stránky. To vše vám pomůže najít mezery ve vašem podnikání. 

Hledejte zmínky o vaší značce a reagujte na případné konverzace. To se nemusí týkat přímo jen vaší značky. Sledujte obecně dění okolo oboru, ve kterém podnikáte, a monitorujte, co o něm říkají lidé, kteří mají velký vliv ve vašem oboru. Ideální pro takový monitoring jsou facebookové skupiny. Do skupin se vyplatí sdílet váš vlastní obsah, který se skupinou souvisí a mohl by členy zajímat. Tím si můžete získat další návštěvy vašich profilů, lajky a sledující.

ctvercove posty na socialni site Facebook a Instagram

Starejte se o své účty

Pravidelně pracujte na oživení vašich úvodních stránek na sociálních sítích. Úvodní a profilové fotografie jsou na profilech sociálních sítí nejvíce vidět, a proto se na ně zaměřte. Úvodní fotografie využijte třeba k prezentaci vašich služeb nebo produktů. Aktualizujte je až několikrát ročně a nezapomeňte je personalizovat pro danou platformu. Pamatujte na to, že každá platforma může mít jiný rozměr úvodních fotografií. Vytvořte si je například pomocí umělé inteligence! Článek o tom jak na to najdete zde.

Popostrčte zákazníky, aby s vámi komunikovali. Pokud máte web a píšete blog, vyzvěte čtenáře na konci článku, aby vás sledovali. Přidejte ikonky s odkazy na sociální sítě nebo propagujte vaše účty v e-mailovém marketingu.

Volba platformy

Najděte si pro vaši značku ty nejvhodnější platformy, kde ji budete prezentovat. Co se týče obsahu na různých platformách, tak nelze vzít jeden příspěvek a mrsknout ho na všechny sítě. Každý příspěvek by měl být přizpůsoben sociální síti, na které bude zveřejněn. Každá platforma disponuje různými formáty příspěvků. Využijte veškerý potenciál, který vám nabízí.  Vytvářejte poutavý a strategický obsah, který vám pomůže zjistit, jaká platforma se pro vaši značku hodí nejlépe. Dobře také funguje testování pomocí metody A/B.

Platformy

Facebook je vhodnější pro sdílení odkazů než jakákoliv jiná platforma. Je zaměřen na novinky a zábavu. Hashtagy na FB už moc nefrčí a když už, tak je přidávejte přímo do textu. Dávejte si pozor na to, aby váš příspěvek nevypadal příliš jako reklama. U takových příspěvků FB omezuje jejich dosah. Také se ujistěte, že máte kompletně vyplněnou sekci “O vás”.

Twitter je platforma vhodná pro sdílení novinek a sdílení blogových příspěvků či propagaci stránek. Odpovídejte na všechny komentáře, což je na twitteru obzvláště důležité. Omezte používání hashtagů, používejte obrázky a pravidelně zveřejňujte příspěvky. Hodně příspěvků. Twitter je platforma, kde je zveřejňováno velké množství příspěvků, a je důležité být konzistentní.

par tipu jak na site

Instagram je určitě nejvíce účinným nástrojem pro firmy, které kladou důraz na vizuální propagaci. Používejte označení místa u příspěvků, hodně hashtagů, které jsou relevantní k vašemu příspěvku, ale zase to nepřehánějte. Na Instagram se lidé chodí inspirovat a pobavit. Neklaďte tedy všechen důraz jen na propagaci vaší značky, abyste nasbírali co nejvíce sledujících. IG není dobrý pro podporu návštěvnosti blogů nebo webových stránek. 

LinkedIn je profesionální síť důležitá pro navazování obchodních či pracovních kontaktů. Je vhodný pro zveřejňování odborných článků a obsahu. Profil na LinkedInu udržujte co možná nejvíce profesionální. Sdílejte novinky z oboru, aktualizujte nabídky práce a pravidelně aktualizujte sekci „About“. GIFY, meme a podobné sem nepatří, to si nechte pro Twitter.

TikTok je aktuálně nejvhodnější platformou pro sdílení krátkých videí, ale Instagram ho dohání.

Zaměřte se na to, na jakých sociálních sítích se daří vaší konkurenci a na kterých sociálních sítích tráví nejvíce času vaši potenciální zákazníci. Musíte tam být!

Placená propagace

Pokud se vám nechce jít jen organickou cestou, zvažte investici do propagace na sociálních sítích. Nemusíte utratit velké peníze, pokud máte dobře sestavenou strategii a pokud máte reklamu správně nastavenou. Reklama vám pomůže zacílit na větší počet lidí a také vám pomůže zvýšit počet konverzí. Před zahájením reklamy se zamyslete, co je cílem vaší kampaně (zvýšit počet sledujících, návštěvnost webu, lajky atd.). Udělejte si průzkum, kam reklamy umístit, které platormy jsou mezi vašimi sledujícími nejoblíbenější. Po skončení kampaně nezapomeňte analyzovat výsledky. Pro tvorbu a správu reklam na Facebooku a Instagramu slouží nástroj Business Manager společnosti Meta for Business.

reklamní banner na sociální sítě

Neusněte na vavřínech, pokud se vám podaří získat ať už organickou nebo placenou formou spousty sledujících. Není to odraz vaší úspěšnosti a rozhodně to není jediné měřítko, kterým byste měli svou úspěšnost měřit. Někteří sledující nevěnují pozornost vašim příspěvkům, ani nenavštěvují sdílené odkazy. Vaším cílem je vytvořit komunitu sledujících, kteří se aktivně zapojují do vašeho obsahu a sami ho dobrovolně budou sdílet mezi své kontakty.

Pokud ještě nejste odborníci na správu sociálních sítí, tvorbu obsahu jak vizuálního, tak textového, můžete navštívit nějaký kurz. Se vzdělávacími institucemi, které poskytují kurzy specializované na sociální média, grafiku, copywriting apod., se poslední dobou roztrhl pytel. Některé z nich dokonce poskytují i akreditované a rekvalifikační kurzy, které z vás udělají profíka za pár týdnů (např. na Primakurzy.cz). Jestli není ve vašich silách věnovat se sítím naplno, přenechte jejich správu a tvorbu obsahu profíkovi. Jak jsme již psali nahoře, je to full time job. Profesionální správa sociálních sítí přináší kýžené konverze a zisk, což je cílem vašeho podnikání.

Použité zdroje:

https://www.epidemicsound.com/blog/how-to-get-more-followers

https://blog.aspiration.marketing/attract-social-media-followers-in-2023

11.12.2022, Sonet Studio Dream Team

9

KONTAKTUJ NÁS

hodnocení Google

Sleduj nás i na sociálních sítích

Jsme součástí programu DoToho!

Mohly by tě zajímat i tyto články

Kontakt

Rychlá zpráva | poptávka:

Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.