Konverzní trychtýř představuje vizualizaci cesty potenciálního zákazníka od fáze nevědomí až po finální fázi, kterou může být nákup zboží či služeb. V tomto článku rozebereme jednotlivé fáze konverzního trychtýře. Cílem je provést trychtýřem co nejvíce potenciálních zákazníků až k požadované akci neboli konverzi. Může se jednat o jakoukoliv akci, kterou potřebujte, aby návštěvníci vašeho webu či E-shopu provedli (nákup, vyplnění formuláře, přihlášení k odběru novinek atd.). Podoba konverzního trychtýře závisí na vašem oboru, ale obvykle se dělí na tyto úrovně: nevědomí, povědomí, zájem, touha, akce.
1. Nevědomí
V této fázi o vás potenciální zákazníci zatím neví. Hledejte způsoby, jak se dostat do další fáze (povědomí). Už v této fázi byste měli mít vyladěný produkt nebo služby, cílovou skupinu, příběh vaší značky a tvoříte marketingovou strategii, která vás dovede do vašeho cíle, kterým je bezpochyby prodej.
2. Povědomí
V této fázi se o vás začínají lidé dozvídat. Zjišťují, že existujete, že něco nabízíte, ale nemusí mít nutně zájem si od vás něco kupovat. Cílem je dostat zákazníky na vaše webové stránky – reklamou, influence marketingem, publikováním článků na blogu nebo v odborných periodikách či tvorbou obsahu na sociální sítě (například pomocí Instagram reels). O tom, jak tvořit Instagram reels si můžete přečíst náš článek “Jak na Instagram reels”.
Získat nové návštěvníky webu může být finančně náročné. Soustřeďte se na to, abyste cílili svoji reklamu a obsah na správné publikum. Jak tvořit obsah, který prodává si můžete přečíst v našem článku “Jak na obsah, který prodává”.
Nezáleží, jestli návštěvníci kliknou na vaši PPC reklamu, nebo se k vám na web dostanou jinou cestou. Vaše stránky musí zaujmout, být přehledné a inspirovat, aby potenciální zákazník pokračoval dál v konverzní cestě dolů.
3. Zájem
V této fázi by už potenciální zákazník mohl přemýšlet o tom, že u vás nakoupí. Přesvědčuje se o tom, že mu váš produkt pomůže s vyřešením jeho problému.
Vzbuďte zájem o vaše produkty a služby. Jak? Poutavým obsahem na vašem webu nebo zajímavými nabídkami. Ujistěte návštěvníka webu, že je na správné cestě k tomu, co hledá. Popište podrobně vámi nabízené produkty a služby. Ukažte potenciálnímu zákazníkovi, že pro něj máte to nejlepší řešení.
4. Touha
Návštěvník webu v této fázi už zná odpovědi na své otázky ohledně produktu či služby, které poskytujete. Rozhoduje se, zda vloží produkt do košíku nebo poptá služby právě od vaší firmy.
Pro usnadnění nákupu a plynulý přechod do další fáze konverzního trychtýře vhodně umístěte tlačítko pro vložení produktu do košíku, pro odeslání poptávkového formuláře nebo pro jinou mikro konverzi. Tlačítko by mělo být dobře viditelné na všech zařízeních (mobilní telefon, počítač, tablet) bez nutnosti hledání a scrollování.
5. Akce – nákup
Ještě není vyhráno. Při dokončování nákupu může potenciálního zákazníka odradit několik překážek. Usnadněte zákazníkovi tento krok co možná nejvíce. Celý proces nákupu (vyplnění údajů, zvolení dopravy, zaplacení) nebo odeslání poptávky (vyplnění a odeslání formuláře) by měl být intuitivní, snadný a přehledný. Nenuťte zákazníka se u vás registrovat. Snižte počet kroků v této fázi na minimum. Snažte se zákazníka neodradit některými zbytečnými kroky.
Potřebuješ pomoct s postavením webu nebo e-shopu? Nebo s optimalizací webu pro vyhledávače?
Udržení zákazníka
Podařilo se vám dovést zákazníka až ke koupi vašeho produktu? Tady cesta nekončí. Dalším krokem a cílem je si ho udržet. Například slevou nebo dopravou zdarma na další nákup, věrnostním programem atd. Řekněte zákazníkovi, jak se mu vyplatí u vás i nadále nakupovat.
Udržet si stávající zákazníky je pro vás mnohem výhodnější, než shánět stále nové. Pokuste se zákazníkovi nabízet doplňkové služby, servis, poradenství. I za cenu, že budete muset nějakou službu outsourcovat. Rád se k vám bude vracet.
Analýza
Pravdou je, že většina návštěvníků webu nákup nedokončí. Proto se v jednotlivých fázích snažte zákazníkům dát důvod, proč by měli dále ve své cestě konverzním trychtýřem pokračovat. Analyzujte, v jaké úrovni vám návštěvníci webu nejvíce odpadávají. Zaměřte se na dané úrovně detailněji a nalezněte chyby, které pravděpodobně donutily návštěvníka váš web opustit.
Časté chyby
Častou chybou je použití nesprávných klíčových slov ve vašem webu (hlavně v nadpisech) a meta tagů, podle kterých se váš web zobrazuje ve vyhledávání v internetových vyhledávačích. Pokud návštěvník webu nenajde to, co původně hledal, tak nemá důvod dále zůstávat a váš web opouští. Web by měl být dokonale optimalizován pro vyhledávání na internetu – tzv. SEO (search engine optimization). Více o SEO si můžete přečíst zde.
Pro monitoring cesty návštěvníků po vašem webu používejte například nástroj Google Analytics. Ten vám mimo jiné ukáže, odkud vaši návštěvníci přišli – ze sociálních sítí, z organického hledání na internetu, z reklamy apod. Pro sledování pohybu myší a klikání na jednotlivé prvky webu může použít například heat mapu a web podle toho patřičně upravit, aby se klikatelnost a doba strávená na webu ještě zvýšila a zvýšila se tak i šance na dokončení nákupu.
Použité zdroje:
https://neilpatel.com/blog/how-marketing-funnels-work
https://www.seoconsult.cz/blog/optimalizujte-konverzni-trychtyr-vaseho-e-shopu
5.3.2023, Sonet Studio Dream Team