Potřebuješ poradit? Vyber si z nabídky příruček nebo si domluv konzultaci v naší digitální poradně!

Předpokládaná doba čtení: 7 minut

Tipy na sociální sítě

Sociální sítě všichni známe a téměř každý je dnes využívá k nějakému účelu. Někdo pro zábavu a udržení kontaktu s přáteli, někdo kvůli budování komunity, značky a pro rozvoj podnikání. Pár tipů jak na sociální sítě jsme pro vás již sepsali v článku Jak na sociální sítě v roce 2023. Dnes se podíváme, na co se zaměřit při tvorbě obsahu, pokud budujete značku na sociálních sítích.
Shoptet vs Woocommerce

Správa sociálních sítí vás možná nebaví a nemáte buňky na vytváření relevantního obsahu nebo komunikaci skrze sociální sítě. Ale musíte si uvědomit, že to je důležitý prvek pro vaše podnikání, budování brandu a komunity. Sociální sítě vám pomohou rozšířit povědomí o vaší značce, zvyšují počet příznivců a slouží jako prostředek k vybudování dobrých vztahů s potenciálními i stávajícími zákazníky. Ale jak to dělat správně? Pokud se do toho chcete vrhnout sami, máme pro vás několik tipů, jak to dělat efektivně.

Chce to plán

V souvislosti s podnikáním se zveřejňování příspěvků stává mnohem složitější činností, než na osobním profilu. A tak je třeba si vše dobře rozplánovat. Plánování obsahu na sociální sítě je důležité. Plánujte třeba na měsíc dopředu, abyste se vyvarovali bezmyšlenkovitému zveřejňování nerelevantních příspěvků. Poslouží vám k tomu například tzv. kalendář sociálních sítí, ve kterém si přehledně povedete agendu nadcházejících příspěvků. K tomu můžete využít třeba klasický tabulkový editor. Nebo používejte nástroje pro správu projektů, jako je Notion, Trello, Freelo, Monday atd.

Obsahem může být v podstatě cokoliv, co poskytuje informace nebo zábavu, ale nelze sdílet naprosto vše, co vás napadne. Zároveň využívejte všechny možné formáty příspěvků, které platformy nabízejí. Některé z nich mají lepší dosahy. Ne náhodou často slýcháte o reels na Instagramu. Určitě je zařaďte do svého repertoáru příspěvků, protože právě reels mají největší dosahy. Oproti tomu dosah statických příspěvků ve feedu velmi rychle padá k nule (zejména na Instagramu).

tvorba promo obsahu na site

Poměr příspěvků

Stejně důležité je také správné určení poměru příspěvků obsahující propagaci vlastní značky vs zábavu/poučení/informace. Můžete využít princip 80/20. To znamená, že 80 % obsahu by mělo publikum vzdělávat, informovat nebo pobavit a 20 % příspěvků by pak mělo být věnováno přímo vaší značce. 

Druhou možností je pravidlo třetin. Jedna třetina obsahu by měla sloužit k vlastní propagaci. Druhá třetina obsahu by měla být profesionálního rázu – například odborné rady. A poslední třetinu by měl tvořit zábavný obsah, který podněcuje interakci se sledujícími. Je to ideální sestavení obsahu tak, aby vaše sledující bavil. 

Ať už se rozhodnete použít jeden nebo druhý princip, stále myslete na to, že i obsah, který nepropaguje zrovna vaši značku, musí být relevantní a mít k vašemu oboru nějaký vztah. Jinak to budou jen prázdné příspěvky, které vám sice zajistí lajky, ale nebudou vytvářet žádný vztah mezi vaší značkou a sledujícími.

Průzkum

Udělejte si průzkum, jaký druh obsahu koresponduje a rezonuje s vaším budoucím publikem, respektive s vaší cílovou skupinou. Pokud už máte slušnou komunitu followerů, můžete sledovat statistiky vašeho obsahu. To vám pomůže porozumět tomu, co pro vaše sítě funguje, a více se na tento druh obsahu soustředit.

Udělejte si rešerši, co právě na sociálních sítích frčí. Samozřejmě není nutné reagovat na všechny trendy, ale může vám to poskytnout jistou míru inspirace pro tvorbu digitálního obsahu, který bude mít větší dosah. 

Často se v poslední době mluví o naslouchání publiku neboli “social listening”. Zjistěte, po jakém obsahu lidé touží. Sledujte zmínky o vaší značce na sociálních sítích. Dozvíte se, jak vaši značku lidé vnímají, co si myslí o vašich produktech a co by od vás v budoucnu uvítali. Samozřejmě se nemusíte omezovat pouze na vaši značku, sledujte konkurenci a co o ní lidé říkají.

ctvercove posty na socialni site Facebook a Instagram

Nastavení cílů

Než začnete vytvářet a sdílet obsah na sítě, musíte vědět, proč to či ono sdílíte. Stanovte si cíle, podle kterých budete obsah tvořit. Zeptejte se sami sebe, jak vám sociální sítě mohou pomoci dosáhnout těchto cílů. Ať už vám jde o získání nových zákazníků, budování povědomí o značce nebo prodej, myslete na to, že výzva k akci bude pro každý takový cíl rozdílná. Ke stanovení cílů využijte třeba metodu SMART. Pomůže vám ujasnit si, čeho můžete dosáhnout a jak se dostat tam, kam chcete. 

Dejte hlavy dohromady

Chcete tvořit dobrý obsah? Zamyslete se. Svolejte svůj marketingový tým, pokud nějaký máte, nebo svolejte pár osob, co jsou ochotni pomoci, a udělejte si brainstorming. Žádný nápad není špatný. Sepište úplně všechny nápady a myšlenky týkající se obsahu na sítě.. Každý máme jiné osobní i profesní zkušenosti a každý může přinést něco nového či inovativního. Říkejte nahlas vše, co vás napadne. Věnujte tomu čas a pokuste se vše nezavrhnout hned na začátku. Každá myšlenka se může postupně rozvinout ve skvělý nápad, který povede k tvorbě super obsahu.

Nástroje

Používejte nástroje a webové stránky, které vám usnadní práci s výrobou obsahu na sociální sítě. 

  • Canva – pro snadné vytváření profesionálně vypadajícího vizuálu
  • PixabayPexels – fotobanky nabízející obrázky i zdarma
  • Moovly – online video editor pro vytvoření animovaných videí
  • top-hashtags.com/instagram – najde vám nejpoužívanější hashtagy na instagramu
  • emojipedia.org – používejte emoji, ale ujistěte se, že dávají smysl tam, kde je používáte.

Vždy myslete na to, že tvoříte obsah pro lidi. Pište stručně, jasně, pro každého srozumitelně, zbytečně nenatahujte text. Dejte lidem jasně najevo, co po nich chcete. Napište jim ať lajkují, sdílejí, komentují. Řekněte jim, proč mají kliknout na odkaz v biu. Mějte jasný cíl a myslete na něj, když vytváříte obsah.

Nevnucujte lidem hned v začátcích budování komunity svoje služby nebo produkty. Lidé jsou dnes na reklamu hákliví – především mladší generace (generace Z). Obsah od reklamních příspěvků nejprve oddělujte. Reklamu nemusíte hned cpát na vlastní profil, ale můžete ji cílit na vámi zvolené publikum. Taková reklama se na vaší zdi neukáže a nebude vaše sledující otravovat. Promo příspěvky (slevové akce, kupóny, reklamní bannery) můžete vkládat na svoji zeď později – až po nasbírání nějakého počtu sledujících. Ale opravdu nikdy nesmí promo příspěvky tvořit více než 20 % z vašeho celkového obsahu.

tvorba obsahu na socialni site

InstaTip na závěr

Udělejte si čas a projděte své sledující na instagramu. Mít vysoké číslo sledujících je sice pěkné, ale k ničemu pokud s vámi neinteragují. Abyste měli zdravou a fungující komunitu, potřebujete pročistit vaše sledující od fake účtů. Tyto účty vám mohou snižovat hodnocení a jejich odebráním budete budovat silnou komunitu, která vám pomůže k větší viditelnosti. Zvažte také odebrání neaktivních uživatelů, kteří vás sice sledují, ale nikdy nelajkují, nekomentují ani nepřesdílí vaše příspěvky. Velké procento těchto neangažujících se uživatelů může také negativně ovlivnit zobrazování vašeho účtu.

Použité zdroje:

https://www.searchenginejournal.com/how-to-create-a-social-media-content-plan/472463/#close

https://blog.hootsuite.com/social-media-content-creation

https://mailchimp.com/resources/top-12-types-of-social-media-content-to-create

https://nealschaffer.com/7-tips-and-tools-to-create-perfect-social-media-posts

22.1.2023, Sonet Studio Dream Team
Aktualizováno 12.3.2024

9

KONTAKTUJ NÁS

hodnocení Google

Sleduj nás i na sociálních sítích

Jsme součástí programu DoToho!

Mohly by tě zajímat i tyto články

Kontakt

Rychlá zpráva | poptávka:

Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.